Device as a Service (afgekort DaaS) of Hardware as a Service (afgekort HaaS) is een dienst waarbij u gebruikmaakt van een hardware device voor een vaste prijs per maand. Dit kan bijvoorbeeld een laptop, tablet, smartphone of pc zijn.
Naast het gebruik zijn er bij de prijs ook verschillende services inbegrepen. Denk aan de plaatsing en installatie, maar ook aan onderhoud, reparaties, vervanging en de afvoer.
Device as a Service is dan ook vergelijkbaar met het leasen van hardware. U betaalt alleen voor het gebruik van het device, niet voor het bezit. Aan het einde van de contractlooptijd van het device neemt de leverancier deze weer terug.
Dit is voor veel bedrijven een aantrekkelijke optie. Het biedt meer flexibiliteit, zodat op- en afschalen makkelijker is. Daarnaast liggen de kosten lager in vergelijking tot het aanschaffen van nieuwe hardware. Bovendien geeft het IT-afdelingen meer tijd en ruimte. Zij zijn minder bezig met het dagelijkse beheer van de hardware en kunnen hierdoor meer tijd besteden aan relevante IT-taken.
Veel organisaties onderschatten de hoeveelheid tijd die gepaard gaat met aanschaf, implementatie, beheer en afvoer van devices. Deze verborgen kostenpost wordt daarom vaak niet of onvoldoende meegenomen in de business case waar zij hun beslissingen op baseren.
Device as a Service (operational lease) |
---|
U huurt de hardware en deze staat niet op uw balans |
Onderhoud en beheer zijn geregeld binnen het DaaS-contract |
De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst |
Voordeliger dan financial lease i.v.m. calculatorische kosten |
Financial lease |
---|
U bent na de looptijd eigenaar, de hardware staat op uw balans |
U bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud en beheer |
U komt in aanmerking voor investeringsaftrek |
Hogere kosten en onzekerheid over restwaarde |
Meer weten over Device as a Service?
Neem dan nu contact met ons op voor meer informatie.
Ja, Hardware as a Service (Haas) en PC as a Service (PaaS) zijn andere namen voor Device as a Service. Al deze ‘as a Service’-modellen bieden je een device voor een vaste prijs per maand inclusief alle services en gedeeltelijk device lifecycle management.
Nee, Device as a Service moet niet worden verward met Desktop as a Service, ook al liggen ze wel in elkaars verlengde. Desktop as a Service is een datacenter/cloud-gebaseerde, sterk beveiligde gevirtualiseerde desktop, toegankelijk via een breed scala aan hardware-devices, zoals: thin clients, desktops, laptops, tablets en smartphones.
Device as a Service gaat over de hardware zelf. De Device as a Service-oplossingen verschillen onderling, maar meestal omvatten ze implementatie, beheer, services en de uiteindelijke recycling van het apparaat aan het einde van de levensduur. Bedrijven kiezen een looptijd, meestal rond de drie jaar, en betalen een vast maandelijks bedrag voor elk apparaat inclusief alle services.
Het belangrijkste verschil is dat u bij DaaS de hardware huurt, bij financial lease bent u na de looptijd eigenaar. Daarnaast is onderhoud en beheer bij DaaS onderdeel van het contract. In het geval van lease moet u dit zelf regelen. De kosten zijn bij DaaS dan ook goed voorspelbaar, terwijl dit bij lease veel onzekerder is.
Device Lifecycle Management is het proces van het optimaliseren van de inzet van eindgebruikers-devices en het beheersen van de kosten, gedurende de gehele levenscyclus. Deze lifecycle loopt vanaf de eerste aanschaf, implementatie en exploitatie en onderhoud, tot een veilige afvoer en dataverwijdering. Ook allerhande administratieve zaken horen hierbij.
Een nadeel van Device as a Service kan zijn dat u in principe geen eigenaar van de hardware bent. Aan het einde van de looptijd gaat de hardware weer terug naar de leasemaatschappij.
Een ander nadeel kan de looptijd van het contract zijn. U sluit een contract voor een periode van twee tot vijf jaar. Wel heeft u binnen een vastgestelde marge de mogelijkheid om op- en af te schalen en een percentage van de apparatuur te upgraden.
De belangrijkste redenen waarom bedrijven kiezen voor DaaS zijn: kostenbesparing, het strategischer inzetten van de IT-afdeling en een betere afstemming tussen de behoeftes van eindgebruikers en hun devices.
Als u deze uitdagingen herkent, dan is DaaS een interessante optie voor u. Voor bedrijven vanaf 500 devices wordt het ontzorgende aspect van DaaS360 van NEG ook een aantrekkelijke optie.
In principe kunnen alle pc’s, laptops, tablets, smartphones, workstations en thin-clients worden ingezet. In de regel worden met name HP, Apple en Microsoft Surface devices opgenomen in een DaaS contract. Ook accessoires zoals monitoren, docking-stations, muizen en toetsenborden worden hierin opgenomen.
Wel is het zinvol om als organisatie de keuze in de soorten devices te beperken tot een aantal bedrijfsstandaard modellen gericht op de rol van de gebruiker (persona's). Dit maakt het beheer stukken eenvoudiger, geeft lagere kosten door grotere volume afname en brengt rust in de organisatie.
IMAC-D is een wat ouder begrip voor een aantal processen: Install, Move, Add, Change en Delete (of Disposal).
Waar bij Device as a Service de waarde creatie voor de organisatie én de gebruiker centraal staan (XLA), staat bij IMAC-D juist het IT-proces zelf centraal. Met de losse processen van IMAC-D liggen de regie en aanpak grotendeels bij u als klant.
De vraag die u uzelf moet stellen om een goede keuze te maken is: wat wil ik bereiken? Wil ik alleen losse processen die een beperkte toegevoegde waarde hebben of wil ik echt waarde voor mijn organisatie toevoegen en tevreden eindgebruikers.
Bij Device as a Service wordt ook de IT-afdeling ontlast, terwijl ze wel in control blijven. daarnaast wordt het hele device lifecycle management proces ondersteund door specifieke software die zelfs een groot deel van de administratieve processen verzorgt.