Device as a Service en de swapfiets

Terug naar het overzicht

Weet jij wat een swapfiets is?
Als je in de grotere (studenten)steden woont of studerende kinderen hebt kan het je niet zijn ontgaan. De straten staan daar tegenwoordig vol met swapfietsen. Fel gekleurde frames in rood, blauw of oranje en met een opvallende blauwe voorband.

Toch was de swapfiets 2 jaar terug nog amper bekend in het Nederlandse straatbeeld. Waar komt dat succes van de swapfiets dan zo plotseling vandaan?

Fiets als een Service
De swapfiets speelt slim in op de trend onder met name millennials om maandelijks opzegbare abonnementen af te sluiten. Ook zitten deze millennials niet te wachten op alle sores van het bezit van een eigen fiets. Lekke band of fiets kapot? Even een berichtje naar de ‘verhuurder’ en je fiets wordt in no-time “geswapt” voor een ander exemplaar. Je betaalt iedere maand ca. € 15,- en rijden maar, totdat je hem niet meer nodig hebt. Het gaat bij de swapfiets gebruikers dus om het gebruik en niet om het bezit van een fiets.

Device as a Service (DaaS)
In tegenstelling tot de swapfiets is het concept van een Device as a Service niet nieuw. Al tientallen jaren bieden IT-leveranciers laptops en PC’s aan voor een vast bedrag per maand. In feite een vorm van Financial Lease. Maar daar blijft het meestal ook bij.

Net als bij de swapfiets gaat het een organisatie ook om het gebruik en niet om het bezit van een IT-device. De gebruiker van een device (laptop, pc, tablet, smartphone) moet gewoon ongehinderd en veilig zijn werk kunnen doen. De IT-afdeling (en de rest van de organisatie) moet er zo min mogelijk werk aan hebben.

Het ‘nieuwe’ DaaS
In de praktijk komt er voor een organisatie heel wat bij kijken om het implementeren gebruik en beheer van al die (sterk in aantal toenemende) devices in goede banen te leiden.

En wat dacht je van alle administratieve zaken zoals gebruikers-overeenkomsten, inkoopopdrachten, CMDB, asset-tagging etc. etc.?

Bij het ‘nieuwe’ Device as a Service worden gebruikers en organisaties veel meer ontzorgt dan bij het Financial Lease model en gaat het meer richting Operational Lease. De eindgebruiker staat centraal in het hele DaaS model. De afnemer en leverancier van de DaaS dienst gaan samen om de tafel en stellen een voorkeurs-assortiment samen van devices waaruit de eindgebruikers kunnen kiezen. Als het tijd is voor een nieuw device (of bij b.v. indiensttreding) krijgt de gebruiker een melding via een klantportaal van de DaaS leverancier. Hier kiest hij zijn nieuwe device uit en maakt direct online een afspraak om het huidige device om te ruilen (swappen).

‘Lekke band’ met je device? Met een break-fix voorziening hebben de eindgebruikers snel weer een perfect werkend device.

360 graden ontzorging
De DaaS leverancier ontzorgt niet alleen de eindgebruiker, maar ook de IT-afdeling. Ze geven o.a. advies, bieden een klantportaal, verzorgen de planning en daadwerkelijke vervanging, brengen labels aan, zorgen voor registratie van de bijbehorende gebruikersovereenkomsten en brengen de CMDB op orde. Ook nemen zij desgewenst de oude devices retour nadat alle data 100% veilig is verwijderd. Die oude devices worden of opnieuw ingezet of milieuvriendelijk verwerkt.

Voor organisaties is DaaS heel erg aantrekkelijk. Zo hebben zij net als de swapfiets gebruikers voorspelbare maandelijkse kosten, zijn hun gebruikers zeer tevreden en bovendien heeft hun IT-afdeling er weinig omkijken naar en kan zich met strategische zaken bezig houden. Dit heeft op zijn weer een positief effect op de prestatie die een organisatie levert aan zijn klanten.

Employee benefit
Je ziet dat steeds meer bedrijven hun werknemers premium devices aan bieden als een “employee benefit”. Je mag iedere xx maanden een nieuw zakelijk device uitzoeken dat aansluit bij jouw persoonlijke behoefte. Zeker millenials die hier al aan gewend zijn door hun swapfiets-, spotify-, netflix- en natuurlijk hun smartphoneabonnement vinden dit een belangrijke arbeidsvoorwaarde.

Wat zal dat DaaS wel niet kosten?
Critici zullen aanvoeren dat DaaS een kostbare operatie is. Je kan toch zelf veel goedkoper een laptop kopen en na 3 jaar weer vervangen? Kort door de bocht hebben ze gelijk.

Neem je echter de tijd om de (ook verborgen) kosten van begin tot eind eens in kaart te brengen, dan blijkt dat Device as A service niet alleen voorspelbare maandelijkse kosten met zich meebrengt maar ook nog eens voordeliger is. Het kostenvoordeel komt met name doordat een gespecialiseerde DaaS-leverancier veel voordeliger, sneller en beter de dienst kan leveren dan een eigen IT-afdeling. Schaalgrootte, specialisatie en het hebben van de juiste mensen én tools zijn de bepalende factoren hierbij. Bovendien verzorgt een goede DaaS-leverancier ook de inruil en de opkoop van je huidige devices, waardoor de kosten behapbaar blijven.

Refurbished DaaS?
Het is zelfs mogelijk om Device as a Service op basis van refurbished devices af te nemen! Zeker als je voor een specifieke doelgroep of tijdelijk gebruik niet de allernieuwste devices nodig hebt.

De tijd is rijp voor het nieuwe Device as a Service
Of het net zo’n enorme sprong vooruit gaat maken als de swapfiets is nu nog niet te zeggen.

In ieder geval groeit het aantal bedrijven dat overstapt op Device as a Service voor hun gebruikers aanzienlijk en is het economisch klimaat geen spelbreker voor het succes.

Een selectie van onze klanten
Endemol logo

Razendsnel inspelen op pieken en dalen in werkplekbehoefte Endemol

"Op voorraad houden, uitpakken, labelen, klaarmaken en op afroep snel plaatsen, dat doet NEG-ITSolutions allemaal. Wij krijgen geen doos te zien, hebben er geen omkijken naar."

Edwin de Bie
Infrastuctuur Manager
Endemol Nederland Mediagroep

Fortes Lyceum Logo

Bij NEG wordt er meegedacht of het de investering waard is en of er betere/duurzamere opties beschikbaar zijn. Nieuw of refurbished. Niet alleen de prijs maar ook de service, bereikbaarheid en gunfactor tellen mee. Op al deze vlakken scoort NEG altijd erg goed.

Daarom zullen wij NEG zeker aanbevelen, we kunnen met alle vragen terecht.

Michael Ruitenbeek
ICT coördinator
Fortes Lyceum

Parnassia Groep Logo

De thin clients werden kant en klaar afgeleverd, met de juiste instellingen, handzaam herpakt en voorzien van een code. Ook als Parnassia door omstandigheden laat bestelde, werd waar nodig opgeschaald om het proces te versnellen en deadlines te halen.

"Ik zit al 20 jaar in het vak, maar een dergelijke mate van flexibiliteit ben ik nog niet eerder tegengekomen."

Lex de Groot
Technisch Projectleider
Parnassia Groep