Het aanschaffen van eindgebruikers-devices (pc’s, laptops, tablets & smartphones) op basis van een 'as a Service' model wordt steeds populairder. Er wordt verwacht dat rond 2021 circa 1 op de 5 devices als Device as a Service (DaaS) afgenomen zal worden.
Wat is Device as a Service?
Device as a Service (afgekort DaaS) is een dienst waarbij u gebruikmaakt van een hardware device voor een vaste prijs per maand. Dit kan bijvoorbeeld een laptop, tablet, smartphone of pc zijn. Alle bijkomende diensten zoals pre-configuratie, plaatsing, ondersteuning, hardware-support en afvoer van oude apparatuur zijn bij de prijs per maand inbegrepen.
DaaS, HaaS, PCaaS of lease?
Er worden verschillende termen gebruikt rondom het concept van Device as a Service. Zo komt u naast DaaS ook de term HaaS tegen. Dit staat voor Hardware as a Service en betekent hetzelfde. Een andere veelgebruikte term voor dezelfde dienst is PCaaS, oftewel PC as a Service. Sommige bedrijven kiezen voor de term DaaS, andere gebruiken liever HaaS of PCaaS.
Ook wordt Device as a Service vaak vergeleken met hardware leasen. Begrijpelijk, want ook bij DaaS betaalt u niet voor het bezit van hardware maar voor het gebruik ervan.
Het gaat dan wel om operational lease en niet om financial lease.
Device as a Service gaat over de hele levenscyclus van uw IT-apparatuur
Zowel grote als kleine organisaties tonen steeds meer interesse in het ‘as a Service’ concept voor de aanschaf van hun eindgebruikers-devices. Het gaat hierbij zeker niet alleen om een nieuwe vorm van aankoop.
Bij DaaS gaat het er ook om hoe u gedurende de gehele levenscyclus het hele proces van aanschaf, inzet, onderhoud, her-inzet, vervanging, vernieuwing en veilige afvoer van uw eindgebruikers-devices vereenvoudigd. DaaS helpt u op deze manier om de lasten en kosten van aanschaf, beheer en afvoer van uw devices te verlagen tegen vaste en voorspelbare kosten per device per maand.
Bij Daas gaat het om het gebruik, niet het bezit van de hardware
Het verschuiven van de traditionele hardware -inkoop van een permanente, kapitaaluitgave model (Capex) naar een operationele kosten (Opex) model is vanuit financieel oogpunt de meest voor de hand liggende reden. Maar de mogelijkheid om uw werknemers te voorzien van de meest up-to-date, goed onderhouden devices zonder een beslag te leggen op de eigen IT-afdeling, is misschien wel de meest strategische reden om voor Device as a Service te kiezen.
Bespaart u nu werkelijk als u overstapt op Device as a Service?
Organisaties geven aan tot wel 25% kosten te besparen met DaaS. Zij besparen op inkoop, beheer, administratie en eigendomskosten. Ook reduceert het uitbesteden van alle activiteiten rondom de eindgebruikers-hardware de werkdruk van de IT-afdeling aanzienlijk en bespaart het hen veel tijd.
Tijd die zij weer kunnen besteden aan meer strategische IT-zaken.
Omdat eindgebruikers beschikken over de meest geschikte devices voor hun taken en de beschikbaarheid van hun devices toeneemt, neemt ook de gebruikerstevredenheid toe. Zo krijgt u met DaaS voor een vast bedrag per maand lagere kosten, minder werkdruk en ook nog tevreden eindgebruikers!
Voordelen van Device as a Service:
Reduceren werkdruk voor IT-afdeling
Verlagen inkoop-, beheer- en administratiekosten
Voorspelbare en transparante kosten
One-stop shopping en single point of contact
Totale Device Lifecycle Management uitbesteed aan een specialist
Hogere eindgebruikers-tevredenheid
Volledige ontzorging
Lees hier meer over Device as a Service >>
Razendsnel inspelen op pieken en dalen in werkplekbehoefte Endemol
"Op voorraad houden, uitpakken, labelen, klaarmaken en op afroep snel plaatsen, dat doet NEG-ITSolutions allemaal. Wij krijgen geen doos te zien, hebben er geen omkijken naar."
Edwin de Bie
Infrastuctuur Manager
Endemol Nederland Mediagroep
Bij NEG wordt er meegedacht of het de investering waard is en of er betere/duurzamere opties beschikbaar zijn. Nieuw of refurbished. Niet alleen de prijs maar ook de service, bereikbaarheid en gunfactor tellen mee. Op al deze vlakken scoort NEG altijd erg goed.
Daarom zullen wij NEG zeker aanbevelen, we kunnen met alle vragen terecht.
Michael Ruitenbeek
ICT coördinator
Fortes Lyceum
De thin clients werden kant en klaar afgeleverd, met de juiste instellingen, handzaam herpakt en voorzien van een code. Ook als Parnassia door omstandigheden laat bestelde, werd waar nodig opgeschaald om het proces te versnellen en deadlines te halen.
"Ik zit al 20 jaar in het vak, maar een dergelijke mate van flexibiliteit ben ik nog niet eerder tegengekomen."
Lex de Groot
Technisch Projectleider
Parnassia Groep