HP Partner in the Spotlight

Terug naar het overzicht

Interview met Leendert van Houwelingen
van NEG-ITSolutions.


NEG-ITSolutions is een logistiek ICT-dienstverlener die 25 jaar bestaat, waarvan al 22 jaar als partner van HP. Het bedrijf is onderdeel van de NEG Groep, die verder bestaat uit de labels iUsed (refurbished Apple voor de consumentenmarkt), CTC (het afvoeren van oude hardware) en IT Group (cloud en regiemanagement). De groep als geheel levert een totaalaanbod en genereert met 75 medewerkers een jaaromzet van circa 30 miljoen euro.


DaaS360NEG-ITSolutions is specialist op het gebied van endpoint devices en de dienstverlening daaromheen. Een interessante markt, zo legt Leendert van Houwelingen uit: “Niet alleen de aantallen nemen toe maar ook de complexiteit wordt groter. Back-endsystemen verdwijnen in de richting van de grote platforms, zoals Microsoft en Google, maar aan de werkplek kunnen wij steeds meer meerwaarde geven, bijvoorbeeld in de vorm van beveiliging, service en beheer. Dat is ook de reden dat we met een eigen DaaS-propositie zijn gekomen. Een deel van wat we daarmee aanbieden deden we altijd al, zoals het ophalen van oude devices, het wipen van data en het leveren van nieuwe apparatuur. De grote verandering zit hem in de ontzorging. Dat is een duidelijke trend: organisaties willen betalen voor het gebruik, niet voor het bezit. Bij voorkeur rekenen ze dat af in een maandfee, omdat ze hun kapitaal nodig hebben om te groeien. Daarom bieden wij devices en de complete dienstverlening aan in een maandbedrag, onder de noemer DaaS360.”


“Organisaties willen betalen voor het gebruik, niet voor het bezit”

Slimme tooling
Met DaaS360 begint NEG helemaal vooraan in het proces, met uitgekiend procurement, aldus Leendert: “In onze bestelportalen maken we bijvoorbeeld gebruik van gebruikersarchetypen, op basis waarvan klanten gericht datgene kunnen bestellen wat ze nodig hebben. Ook voor de uitrol hebben we slimme tooling ontwikkeld: PLUTO, onze eigen PLanning en Uitrol TOol. Dat is een compleet online platform waarin we het hele traject monitoren. De klant kan online meekijken en meewerken. Wat we ook zelf doen, is de hardware vanuit de fabriekstoestand klaarmaken voor de eindgebruiker. Binnen de tooling zit verder een klanttevredenheidsmeting, zodat we indien nodig kunnen bijsturen. Met al die ontzorgingsdiensten creëren we een gecontroleerd proces – en dus een efficiënt proces.” Leendert constateert dat de vraag naar DaaS360 sterk toeneemt. “Omdat we hiermee flexibel kunnen inspelen op de transitiebehoefte die bij veel organisaties leeft. Zo’n transitie kunnen we ook op een geleidelijke manier laten plaatsvinden, het hoeft niet allemaal in één keer. Bovendien hebben de eigen IT’ers binnen organisaties het vaak te druk met taken die echt core business zijn. Wat wij doen, is iets wat je als organisatie prima kunt out-tasken. Met DaaS kunnen we ook de grotere klanten aanboren, organisaties met meer dan duizend werkplekken. Juist daar is men op zoek naar dit soort concepten.”


Eigen diensten toevoegen aan HP DaaS
Met DaaS360 voegt NEG in feite een pakket eigen diensten toe aan het DaaS-concept van HP. “Vanuit onze focus op HP endpoint devices mogen wij deze devices ook onderhouden en beheren. Daarmee waren we al jaren een verlengstuk van HP. Met onze DaaS-propositie voegen we nu ook nog de genoemde ontzorgingsdiensten toe. Dat doen we exclusief met HP en de samenwerking is intensief. We zijn nu bijvoorbeeld samen met HP aan het kijken hoe wij HP DaaS Proactive Monitoring met HP TechPulse kunnen toevoegen aan onze propositie [zie ook het interview met Mauro Chacon-Martis elders in deze uitgave; red.]. Onze DaaS-contracten hebben een looptijd van 3 jaar. Als je dan zo’n slimme tool hebt die al die tijd de fysieke gezondheid en de gebruiksintensiteit van het device meet, kun je je eigen dienstverlening blijven optimaliseren.”


Ambitie
Voor de komende jaren heeft NEG de ambitie om de dienstverlening rond de levering van hardware te blijven ontwikkelen en verdere stappen te zetten in de transitie van transactionele naar contractuele business. “We zullen fors blijven investeren in tools die klanten het gevoel geven dat ze echt in control zijn. Verder zullen we nieuwe ontwikkelingen goed bijhouden en waar mogelijk toepassen. Een actueel voorbeeld daarvan is de manier waarop devices worden uitgerold. Tot op heden werden devices meestal voorzien van een image dat zorgvuldig werd ontwikkeld door de klantorganisatie. In onze samenwerking met HP en Microsoft zien we echter een overgang naar een veel dynamischer principe, onder de noemer Windows Autopilot. Daarmee kun je ook devices bij mensen thuis uitrollen, inclusief alle bedrijfspolicy’s. Maar het personeelsverloop bij hedendaagse organisaties is groot en een device heeft vaak meerdere eigenaren. Daarom bieden wij binnen DaaS360 een Join & Leave-oplossing, die ervoor zorgt dat een device op een veilige manier helemaal kan worden klaargemaakt voor een nieuwe gebruiker.”
Waardevolle partner
Ook voor de toekomst ziet Leendert HP als een waardevolle partner. “De afgelopen decennia hebben we veel wederzijds vertrouwen opgebouwd. In november nog won NEG de HP Gold Services Partner of the Year Award. HP gaat actief mee in de ontwikkelingen waar wij mee bezig zijn en biedt echt concrete oplossingen. In die oplossingen kunnen wij vervolgens onze eigen propositie weer goed verwerken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”


“Met DaaS kunnen we ook de grotere klanten aanboren, organisaties met meer dan duizend werkplekken”

Een selectie van onze klanten
Endemol

Razendsnel inspelen op pieken en dalen in werkplekbehoefte Endemol

"Op voorraad houden, uitpakken, labelen, klaarmaken en op afroep snel plaatsen, dat doet NEG-ITSolutions allemaal. Wij krijgen geen doos te zien, hebben er geen omkijken naar."

Edwin de Bie
Infrastuctuur Manager
Endemol Nederland Mediagroep

Fortes Lyceum

Bij NEG wordt er meegedacht of het de investering waard is en of er betere/duurzamere opties beschikbaar zijn. Nieuw of refurbished. Niet alleen de prijs maar ook de service, bereikbaarheid en gunfactor tellen mee. Op al deze vlakken scoort NEG altijd erg goed.

Daarom zullen wij NEG zeker aanbevelen, we kunnen met alle vragen terecht.

Michael Ruitenbeek
ICT coördinator
Fortes Lyceum

Parnassia Groep

De thin clients werden kant en klaar afgeleverd, met de juiste instellingen, handzaam herpakt en voorzien van een code. Ook als Parnassia door omstandigheden laat bestelde, werd waar nodig opgeschaald om het proces te versnellen en deadlines te halen.

"Ik zit al 20 jaar in het vak, maar een dergelijke mate van flexibiliteit ben ik nog niet eerder tegengekomen."

Lex de Groot
Technisch Projectleider
Parnassia Groep